پــایــگــــــاه اطــــلاع رســـــانـــی هــــلال مـــــاه

www.Helalemah.ir

امروز : چهارشنبه مورخ 5 آبان 1400 هجری شمسی ، مطابق با 20 ربیع الاول 1443 هجری قمری ، مطابق با 27 اکتبر 2021 میلادی

پرواز هوايي در لابلاي ابرها به جستجوي هلال شوال 1427

                                                                                     باسمه تعالی

با سلام

احتراما" نظر به پیگیری تعدادی از رصدگران محترم هلال در باره نتیجه رصد هلال شوال 1427 در پروازهای هوایی ، بدینوسیله گزارش یکی از این پروازها به حضورتان تقدیم میگردد.

                                                                                        با احترام

                                                                               علیرضا بوژمهرانی

                                                                                     8 آبان 1385

                                                                          ******************

گزارش پرواز هوایی رصد هلال شوال 1427

تاریخ رصد : دوشنبه 1 آبان 1385 ، 29 رمضان 1427 ، 23 اکتبر 2006

گروه رصدی : آقایان علیرضا بوژمهرانی (رصدگر) ، علی ابراهیمی سراجی (رصدگر) ، علی اکبر نیری (کامپیوتر) ، سیاوش صفاریان پور (تصویربردار) ، محسن حدادی (خبرنگار)، حمید فرجی (تصویر بردار)

نوع هواپیما : ایلیوشن نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مسیر پیش بینی شده برای پرواز : فرودگاه مهرآباد ، مینودشت ، گرگان ، جنوب ساری ، تهران ، شرق ساوه ، فرودگاه مهرآباد

ارتفاع پرواز در زمان رصد : 38000 پا از سطح آبهای آزاد

سرعت پرواز در زمان رصد : بین 600 تا 680 کیلومتر بر ساعت ( سرعت حرکت سایه هواپیما بر روی سطح زمین )

وضعیت جوی در مسیر پرواز : وجود لایه های مختلف ابر تا ارتفاع بیش از 38000 پا

وضعیت پوشش ابر در افق مرئی : جود ابرهای متراکم و لایه ای تا ارتفاع بین 3 تا 4 درجه ( این مقدار در مدت رصد متغییر بود )

نقاط شاخص مسیر پرواز و زمان پیش بینی شده برای عبور از فراز این نقاط :

            الف) نقطه صفر رصد ( 37:50:05 شمالی 56:46:47 شرقی ) در ساعت 17:05:42

            ب  ) نقطه شماره یک ( 37:00:41 شمالی 54:46:03 شرقی ) در ساعت 17:25:42

            ج  )  نقطه شماره دو ( 36:35:14 شمالی 53:46:41 شرقی ) در ساعت 17:35:42

            د   )  نقطه شماره سه ( 36:11:42 شمالی 52:46:25 شرقی ) در ساعت 17:45:42 

نتیجه واقعی رسیدن به نقاط شاخص : عبور بسیار دقیق و عالی از فراز نقاط شاخص یک ، دو و سه در زمان تعیین شده ، نرسیدن به نقطه صفر رصد بدلیل تاخیر در آغاز پرواز

شاخص رصدگران برای یافتن هلال : قله دماوند

نتیجه رصد : بدلیل پوشش افق با ابرهای متراکم هلال رویت نشد

 

                                                                   *******************************

مشروح گزارش :

با استفاده از تجربیات پروازهای دو سال گذشته ، امسال کار بسیار دقیقی برای تعیین مسیر و زمان پروازهای هوایی رصد هلال انجام شد. برای رصد هلال شوال جناب آقای نیری و بنده پس از چندین روز بررسی مسیری را برای انجام یکی از پروازها تعیین کردیم که دارای خصوصیات زیر بود :

1-     پرواز در نواحی شمالی کشور انجام شده و رویت هلال در آن میتوانست از نظر شرعی و علمی حائز اهمی باشد.

2-   عبور مسیر پرواز از فراز استانهای گلستان و مازنداران باعث حذف کامل غبار از افق مرئی میشد. (وجود غبار عامل اصلی عدم موفقیت در رصد هلال رمضان 1427 در پرواز هوایی بود)

3-   در بهترین زمان رصد ، هلال ماه تا دقایق نسبتا" طولانی دقیقا" بر فراز قله دماوند قرار میگرفت که این مهم یافتن هلال را بسیار ساده میکرد.

4-   خط دید رصدگران رشته کوه البرز بود و در صورت عدم رویت هلال بر روی این رشته کوه ، با ادامه مسیر پرواز و ورود به دشت های اطراف تهران ، افق مرئی به مقدار بیشتری پایین رفته و زمان مکث هلال طولانی تر میشد.

5-     مسیر پرواز بسمت هلال بود. مدت مکث هلال در طول مسیر حدود دو برابر مکث هلال بر روی زمین ( در نقطه ای ثابت ) بود.

 

 

                                                                                         مسیر پرواز ( رفت و برگشت )

 

مشاهده قله رفیع دماوند در پرواز هوایی رمضان 1427 باعث شده بود تا در پرواز شوال سعی کنیم از این شاخص مهم برای یافتن هلال استفاده کنیم. در مسیر تعیین شده چهار نقطه شاخص انتخاب شده بود که هواپیما باید در زمانهای معینی به این نقاط برسد. خصوصیت هر یک از این نقاط عبارت بود از :

 

نقطه صفر رصدی : در این نقطه هواپیما باید پس از اتمام مانورهای پروازی قبل از رصد ، در مسیر اصلی قرار بگیرد. زمان رسیدن به این نقطه بگونه ای تعیین شد که در افق مرئی هنوز خورشید غروب نکرده باشد. گروه رصدی تصمیم داشت غروب خورشید را در حدفاصل نقطه صفر و نقطه یک مشاهده نماید.

نقطه یک رصدی : در این نقطه و در زمان تعیین شده خورشید 1 درجه زیر افق مرئی قرار میگرفت.

نقطه دو رصدی : در این نقطه و در زمان تعیین شده خورشید 2 درجه زیر افق مرئی قرار میگرفت.

نقطه سه رصدی : در این نقطه و در زمان تعیین شده خورشید 3 درجه زیر افق مرئی قرار میگرفت.

 

 

                                                                               ابرناکی افق قبل از آغاز رصد

 

در روز رصد شرایط جوی ناپایدار در نیمه شمالی کشور حکمفرما شده و تمامی گروههای رصدی مستقر در سطح زمین با مشکل شرایط نامناسب جوی و ابرناکی افق روبرو شدند.

 

                                                                                  افق مرئی در ساعت 05:27

 

هر چند هواپیمای ما تا 38000 پا از سطح دریا فراتر رفت اما ابرناکی هوا گریبان ما را نیز گرفت. علیرغم این ارتفاع زیاد در بخشی از مسیر باز هم لایه های نازکی از ابر را در ارتفاع بیشتر نسبت به هواپیما مشاهده میکردیم.

 

 

                                                                                       افق مرئی در ساعت 05:43

 

علیرغم حضور بموقع گروه رصدی در فرودگاه مهرآباد ، پرواز هواپیما با تاخیر انجام شد. بدلیل این تاخیر و علیرغم سرعت بیش از 850 کیلومتر در ساعت هواپیما برای جبران آن ، ما نتوانستیم خود را به نقطه صفر رصدی برسانیم و ناچار شدیم برای رسیدن به نقطه شماره یک در زمان مقرر ، در نیمه راه بین نقطه صفر و نقطه یک به سمت مسیر اصلی بچرخیم. قله دماوند با زیبائی هر چه تمامتر در مقابل دید ما قرار گرفت اما متاسفانه در افق مرئی بین 3 تا 4 درجه ابر وجود داشت. هلال در پس ابرها پنهان بود. با گذشت زمان تراکم ابرها در همان محل حضور هلال بیشتر شد. سیارات مشتری و عطارد به راحتی با چشم غیر مسلح رویت شدند اما هلال از پس ابر بیرون نیامد که نیامد..... قطعا" رویت این هلال جذاب بر فراز قله همیشه استوار و دلفریب دماوند و گرفتن تصویری از این مقارنه استثنائی میتوانست بسیار هیجان انگیز و شادی آفرین باشد.

 

 

                                                                                                           سیارات مشتری و عطارد در ساعت 05:55

 

شاید اگر کادر پروازی میتوانستند ما را بموقع به نقطه صفر رصدی برسانند فرصت رویت هلال بر فراز ابرها را بدست می آوردیم ولی تقدیر ، سرنوشت دیگری را برای ما رقم زد. انشاءالله دستاوردهای این پرواز و پرواز شماره دو که با استفاده از هواپیمای فالکن نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است ( و در آن پرواز هم بدلیل ابرناکی افق رویت هلال میسر نگردید ) در رصدهای آتی و بویژه رصد هلال شوال 1428 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

                                                                                                                    گروه پروازی رصد هلال شوال 1427

 

در پایان لازم است از ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری مد ظله العالی ، فرماندهی محترم و پرسنل پایگاه هوائی قدر نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ( بویژه سردار خلبان پهلوانی و دیگر همکاران محترمشان در پرواز ایلیوشن که در دو پرواز اخیر نهایت همکاری و مساعدت را با گروه رصدی مبذول داشته اند ) و نیز همکاران گرامیم که افتخار همراهی با آنان را د راین پرواز داشتم تشکر و قدردانی نمایم.

;

استفاده از مطالب فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم برنامه نویسی آویسا می‌باشد .