پــایــگــــــاه اطــــلاع رســـــانـــی هــــلال مـــــاه

www.Helalemah.ir

امروز : جمعه مورخ 1 مرداد 1400 هجری شمسی ، مطابق با 13 ذیحجه 1442 هجری قمری ، مطابق با 23 جولای 2021 میلادی

گزارش رويت در روز هلال صفر 1428 در رصدخانه ي نياسر كاشان

به نام خدا

با عنایت به لطفی که از طرف خداوند شامل حال این بنده حقیر شده است گزارش رصد هلال در روز اول ماه صفر1428 را بر حسب زمان خدمتتان عرض می کنم:

روز شنبه 28/11/1385

ساعت 17:30 : در این لحظه بنده در مرکز نجوم ادیب ،جناب آقای صادق فرهادی که از اعضای تیم رصدی هلال ربیع الاول می باشند و از شهر سیرجان تشریف فرما شده بودند را ملاقات کردم، دقایقی بعد جناب آقای محمدرضا معصومی نیز تشریف آوردند و کمی در مورد کاری که قرار است انجام دهیم صحبت کردیم.

ساعت 19:10 : مرکز نجوم ادیب را بوسیله پاترول آقای معصومی به مقصد ترمینال کاوه ترک کردیم. جناب آقای سلطان الکتابی بلیط آخرین اتوبوس کاشان را رزرو کرده بودند،اما بدلیل تاخیر ایشان بلیطها را از دست دادیم(اولین بد بیاری!!!!)و قرار شد با خودروی آقای معصومی به کاشان برویم چون ایشان از همه تاکسی ها منصفانه تر با ما حساب می کرد!!

ساعت 20:35 : اصفهان را به مقصد نیاسر ترک کردیم.2ساعت ونیم بعد به کاشان رسیدیم و در یکی از رستورانها که به انتخاب آقای سلطان الکتابی بود شام را صرف کردیم.(جای شما خالی)

روز یکشنبه 29/11/1385

ما هنوز به نیاسر نرسیدیم! بله متاسفانه دور برگردانی رو که بسمت نیاسر می رفت رد کردیم و هرچه می رفتیم نه دور برگردان بود نه زیر گذر نه تقاطع! هوا لحظه به لحظه بدتر می شد و ابرآسمان رو می گرفت و شانس الاین کردن تلسکوﭗ از دست می رفت. بعد از طی 35 کیلومتر بالاخره یک مسجد بدادمان رسید و زیر گذر روبه روی آن بود ، با هر زحمتی بود به آن طرف اتوبان رفتیم و برگشتیم به ورودی نیاسر...( این بد بیاری دوم بود..)

ساعت 1:10 : بالاخره به رصدخانه رسیدیم و با استقبال مسئولین( جناب آقای صفایی) به داخل ساختمان رفتیم و ابتدا به گفتگو و استراحت ﭙرداختیم و اوضاع را بررسی کردیم. "16 ایراد ﭙیدا کرده بود، البته ما قرار بود از "12 استفاده کنیم.

ساعت 1:50 :تلسکوﭗ "12 مید رو به بالای بام بردیم و من مشغول الاین کردن تلسکوﭗ و آموزش آن به اعظای تیم شدم. این تلسکوﭗ قبلا" آسیب دیده بود و اثر آن در هنگام عملیات فایندینگ لول مشخص شد، راحتتان کنم بعضی وقتها موتور محور ارتفاع می چرخید اما تلسکوﭗ تکان نمی خورد!!! بی خیال این تلسکوﭗ شدیم...

ساعت 3:25 :تلسکوﭗ"8 مید را که میدانستم کاملا" سالم است ، روی ﭙشت بام بردیم و مشغول الاین کردن شدیم آنهم بصورت اتوماتیک. فلیب میرور و دوربین عکاسی و چشمی رو ﭙشت آن بستیم اما کانون تلسکوﭗ جواب نداد و باز کردیم ، یک عمود کننده و یک چشمی 25 بستیم.تنظیم تلسکوﭗ خوب بود حدود 5 دقیقه قوسی خطا داشت. در این میان هوا گاه ابری و گاه صاف می شد و روی الاین کردن تاثیر می گذاشت چون ما تقریبا" 4 بار این کار رو انجام دادیم تا دقیق شد!!!

ساعت 5:20 : حالا تلسکوﭗ روی حالت نیمه فعال قرار می گیرد تا صبح که بخواهیم از آن استفاده کنیم. پس مشغول استراحت می شویم...

ساعت: 7:35 : من از خواب بیدار شدم و بدون شستن دست و صورت به سراغ تلسکوﭗ رفتم! فعال شد و مشتری رو گوتو کردم، دقتش کمتر شده بود اما ... از این بهتر نمی شد. مشتری در گوشه سمت راست بالای چشمی قرار می گرفت. ستاره وگا رو گوتو کردم که خیلی به وسط چشمی نزدیک بود ، فوکوس تلسکوﭗ رو تنظیم کردم و به سمت مشتری رفتم،تا حدودی کمربندهای اون مشخص بود که دوستان نیز دیدند...

ساعت 10:40 : مشغول صرف صبحانه شدیم و از سخنان آقای صفایی استفاده بردیم ...

ساعت 11:35 : دیگه وقتشه باید بریم روی بام ببینیم چکار میشه کرد.از یک چشمی 40 و یک فیلتر صورتی استفاده کردم.ستاره وگا رو آوردم و دوستان خواستم تا رصد کنند، آقای معصومی گفتند: انگار بعد از غروب خورشید در افق سرخ رنگ مشغول رصد ستاره هستم! ﭙس روشنایی آسمان کم شده بود حالا یکه از گودالهای ماه به نام بروک را که در مرکز کمان قرار داشت را گوتو می کنم ...کاﭙشنم رو روی سرم می اندازم و کاملا" دور چشمی رو می گیرم تا نور مزاحمی وارد نشود..."30 بعد...

ساعت 11:52 : دیدمش دیدمش اینجاست چقدر شارﭗ دیده می شه!! از آقای معصومی خواستم تا امتحان کند چون فوکوس چشمشان با من یکی بود... ایشان لحظاتی را در سکوت رصد کردند و می دانستم که در حال بکارگیری تجربه هلال در روز 2 روز قبلشان هستند... از من خواستند تا تلسکوﭗ را به آرامی حرکت دهم که همینکار را کردم و ایشان بلافاصله شکل هلال و محل آن در چشمی را توضیح دادند(ساعت 11:55 ) در حالیکه من این مشخصات را به کسی نگفته بودم! بسرعت تایید کردم و تیم غرق در شادی شد حالا مشکل عکاسی داشتیم باید هلال به مرکز میدان دید آورده می شد ، فکری به سرم زد قرار شد ستاره ای را که الان ﭙشت هلال قرار دارد گوتو کنیم چون دقت تلسکوﭗ برای ستاره ها بسیار زیاد است! همه شتابان بسمت رایانه ﭙایین دویدیم اما رایانه روشن نمیشد؟! شاید کلید محافظ خاموش است؟ اما چراغ اطاق هم روشن نمی شد! با یک نگاه به تابلوی برق عرقم در آمد! تمام عقربه ها افتاده بودند... برق قطع شده بود( بد بیاری سوم!) نا امید نشدم و بسراغ تلسکوﭗ رفتم و چون روی ستاره وگا قرار داشت هنوز در میدان دید بود.. بصورت دستی آنرا دنبال کردم و از دوستان خواستم تا با آقای رحیمی تماس بگیرند تا با دیتا های ایشان و داشتن سمت و ارتفاع وگا به محل ماه بریم که آقای سلطان الکتابی اینکار را کردند، آقای رحیمی نیز تمامی تلاش خود را کردند و جدا" سنگ تمام گذاشتند اما دیگه فایده ای نداشت..

ساعت 14:30 : امیدی به آمدن برق نبود و هم بنده شیفت شب را باید در محل کار حاضر می شدم هم آقای فرهادی باید به سیرجان باز می گشت و.... تصمیم گرفتیم رصد خانه را ترک کنیم.

تاریخ:29/11/1385

مکان : شهر نیاسر

طول: 51.08

عرض: 33.55

اعضای گروه: آقایان صادق فرهادی، محمد سلطان الکتابی، محمد رضا معصومی به سرپرستی عباس احمدیان

ابزار: تلسکوﭗ "8 مید ، چشمی 40 ، فیلتر صورتی

اولین لحظه رویت: 11:52 توسط آقای عباس احمدیان

دومین رویت:11:55 توسط آقای محمدرضا معصومی

کلیه مراحل برنامه ریزی و اجرای رصد با هزینه شخصی بوده و اینجانب به اعضای تیم خسته نباشید می گویم و از ایشان تشکر می کنم.

عباس احمدیان

3/12/1385

;

استفاده از مطالب فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم برنامه نویسی آویسا می‌باشد .